søndag 23. mai 2010

:hvilke dager!:

Heisann på akkurat deg!
Nå er det så innmari lenge siden jeg har vært her inne, gud vet egentlig hvorfor..
Det har skjedd så veldig mye det siste halve året, så jeg har rett og slett vært veldig lite på nettet. Men om to og en halv uke er jeg ferdig med eksamener for dette halvåret, og da begynner virkelig livet igjen!
Da skal det bakes, lages, luktes, kjennes og nyyytes!
Jeg ser så frem til å lukte på de to små babyene som har kommet inn i vennegjengen, vakre Sofie og lille Adrian, jeg har allerede gått glipp av alt for mye kos med de.
Jeg har så mye å ta igjen, for nå har jeg sittet alle kvelder og helger med eksamensoppgaver.
Jeg er ikke lei, bare innmari motivert til å klare dette nå! Jeg bobler over av energi og det er en helt fantastisk følelse som jeg ikke kan huske at jeg har hatt før.

Jeg må nok innrømme at mye av grunnen er 40-50 kilo i minus, det er klart det gjør innmari mye med kropp og sjel. I tillegg trener jeg mye mer nå.
Jeg har også lagt meg på en svært sunn linje i dagliglivet, jeg prøver å spise minst mulig "bearbeidet" mat, mye ren mat og noe supermat. Jeg har nemlig store reaksjoner på mange matvarer nå og jeg ser meg nødt til å prøve å kutte dette ut av kostholdet mitt. Det verste er igrunn melkebaserte varer, da jeg reagerer sterkt på melkeproteinene. Det er jo igrunn bare før i tiden de mente at melk var svært viktig for oss, og nå går flere og flere eksperter ut og advarer mot melk, at magene våre ikke er laget for å fordøye dette. I tillegg merker jeg at soyamelk funker dårlig også, da kroppen ikke klarer å skille mellom de forskjellige proteinene.
Raske karbohydrater er ikke stas for kroppen min, så jeg holder meg unna ris, pasta, alt av korn, brød osv. Jeg blir også blir innmari dårlig av poteter, epler, kål, erter.

Men det aller verste er nok sukker. Også jeg som er en sukkerjunkie uten like... Jeg sliter gitt, uten sjokolade er livet ikke like moro alltid! Og her kommer jeg nok til å slite mye fremover.. Men jeg tar opp kampen og spiser bare sjokolade når jeg virkelig må, og da koser jeg meg virkelig! Og det er alt det andre med sukker i som jeg reagerer mest på, smågodt, rent sukker, kunstig sukker osv. Sjokolade er gudskjelov en av de bedre tingene.. hehe! ;)
Men når jeg er borte spiser jeg alt jeg vil, også dette andre som kroppen reagerer på, men da må jeg ta med bivirkningene på kjøpet.
Jeg har noen veldig mørke sjokolader her hjemme når det er på det verste og det gjør at jeg ikke spiser like mye som om jeg hadde hatt melkesjokolade eller fruktnøtt. I tillegg er jo mørk sjokolade helsebringende (i små porsjoner), ikke sant...? Jeg tror at sjokolade gjør enhver kvinne svært lykkelig, nemlig! :)

Men det viktigste oppi det hele er at jeg føler meg mer vel enn jeg noen gang har gjort. Jeg er lykkeligere, stoltere, gladere, lettere og tryggere på meg selv. I mitt hodet kan jeg klare alt nå, og sånn har jeg aldri tenkt om meg selv.
Jeg har siden jul lest og jobbet meg frem mot flere eksamner, sitter med privatlærer i matte hver helg og jobbet selv om kveldene. Matematikk er ikke enkelt, ihvertfall ikke for meg. Så jeg gir alt jeg har nå, jeg skal ihvertfall ikke stryke på eksamen og tenke at jeg kunne gjort mer.
I tillegg har jeg jobbet 80%, men med 100% og mer arbeid for å si det sånn..
Litt bekymringer i forhold til en syk pappa tar nok også sin plass i hodet tenker jeg.
Alt med seg resulterte i et slags anfall jeg fikk når jeg var hos Randi. Legen tok dette svært alvorlig, ble lagt inn på sykehuset og han truet med kjøreforbud i 1 år. På sykehuset fant de ut at dette ikke var epilepsi, og derfor fikk jeg kun 3 mnd kjøreforbud. Det er jeg veldig glad for!! :)

Har fått streng beskjed av overlegen på sykehuset og de fleste rundt meg om å begynne å ta hensyn til meg selv og ta det med ro, da de fant ut at jeg også har en bilyd på hjertet. Jeg finnes ikke bekymret, men det er visst alle andre.
Jeg trives med et aktivt liv. Jeg er ikke skapt for å bare sitte i sofaen for å si det sånn. Og jeg tenker at det viktigste i mitt liv nå er at jeg lever sunt, roer kroppen i ferien og omgir meg med mennesker som gir meg energi. Det er min plan fremover! :) Du kan tro jeg gleder meg!!

Så nå for tiden har jeg det topp, energien er på topp når jeg spiser bra og jeg supergleder meg til eksamner! For etter det kommer sol og sommer og masse grønnsaker i drivhuset... Dette er virkelig den beste årstiden, jeg får ikke nok!!
Må anbefale et par-tre bøker som jeg elsker:




Ha en strålende pinsehelg! Lotte

Ingen kommentarer: